Поруч із ресурсами, представленим!! окремими мешканцями й асоціаціями громадян, у кожній громаді розташовано кілька більш формальних публічних, приватних і неприбуткових інституцій. Оскільки ж пі інституції мають вражаючу концентрацію ресурсів, місцеві громади почали використовувати їх для цілей розбудови громади. У відповідь творчі лідери цих інституцій почали усвідомлювати свою відповідальність за добробут місцевої громади, і свої часто невикористані можливості спрямовувати на підвищення соціального, фізичного й економічного здоров’я громади.
Кількість, розміри й природа інституцій вочевидь змінюються від району до району. Деякі місцеві громади багаті на інституції, інші – ні. Але навіть найбільш занедбані громади є місцями, де є певна бізнес-активність і певна комбінація публічних і неприбуткових інституцій, таких як школи, парки, бібліотеки, поліційні відділи, агенції соціальних послуг, муніципальні коледжі й лікарні.
Оскільки важливим кроком процесу розвитку є визначення всіх місцевих ресурсів, вичерпне вивчення місцевих інституцій надасть дуже важливу інформацію. Хоча самі інституції знайти й перелічити неважко, в дослідженні, що претендує на корисність для цілей розбудови громади, мусить бути щось більше, ніж означення кістяка. Це тому, що місцеві інституції, особливо великі, є складними й багатовимірними. Для досягнення своїх цілей вони мобілізують людей з різними навичками, будівлі, обладнання, бюджет, зв’язки з іншими інституціями тощо. Крім того, інституції самі є джерелом ресурсів. І різні складові “колекції ресурсів” кожної інституції можуть бути корисні для конкретних цілей розбудови громади.
Наприклад, місцеві лідери, що працюють над залученням місцевої школи до процесу розбудови громади, починають зі складання переліку всіх ресурсів, якими володіє школа. Цей перелік містить:
можуть зробити суттєвий внесок у зусилля місцевих груп, що займаються розвитком громади.
Отже, при дослідженні інституцій мусить бути детальний перелік багатьох внутрішніх ресурсів школи, оскільки творчі лідери громади й школи усвідомлюють, що школа може допомагати розбудовувати громаду в різні способи. З аналогічних досліджень внутрішніх ресурсів можуть починатися й проекти розбудови громади за участю парків, бібліотек, агенцій соціальних послуг, поліції, пожежного департаменту, лікарні, муніципального коледжу, навіть місцевого бізнесу.
Хоча кожен район має принаймні кілька фізично присутніх у ньому установ, чимало з них ослаблені тим. що ці установи не мають достатніх зв’язків з планами розбудови громади. На відміну від мешканців і асоціацій громадян, вочевидь відповідальних за місцеві умови, проблеми й плани, місцеві інституції часто керовані й контрольовані з-за меж району. Особливо б великих містах керівники шкіл, парків, бібліотек, поліційних дільниць насамперед підпорядковані більшим системам, частинами яких вони є, аніж місцевим мешканцям. Більше того, інституції, що наймають професійний штат, швидше виявляють лояльність до своїх професійних спілок, ніж до місцевих громад. Та й працівників собі чимало інституцій знаходять за межами району, де розташовані.
З усіх цих причин першим завданням, що постане перед лідерами громади, є залучення цих місцевих інституцій до справи розвитку громади. У деяких випадках цей процес включає просто налагодження або відновлення контактів між місцевими мешканцями та їхніми асоціаціями, з одного боку, й місцевими інституціями, з другого. Як лідери мешканців. так і професіонали, відповідальні за місцеві інституції, розуміють спільні вигоди від здоров’я громади, і усвідомлюють, що розбудова стосунків співпраці є вигідною кожному. Результатом може бути парк, у якому здійснюється різноманітна діяльність, започаткована клубами й церквами, молодіжними групами й школами, який має очевидну вигоду від того, що члени цих груп віддають час. енергію та ідеї на реалізацію різноманітних паркових програм. Або ж налагодження стосунків може створити бібліотеку, що функціонує не лише як інформаційний центр району, а й як гніздо, навколо якого в’ються дискусії й планування розвитку громади. Від вішалку до випадку, як розкрито в наступній частині розділу, місцеві лідери об’єднують зусилля з керівниками інституцій для вибору й творення нових потужних стосунків з метою розбудови громади.
Але в інших випадках відновлення зв’язків між місцевими мешканцями й інституціями. що фізично розташовані в районі, виявляється складнішим. Бюрократія в великих містах, що керує школами, парками, поліцією, пожежними частинами, муніципальними коледжами й деякими соціальними службами, наприклад, рідко відгукується на ініціативи, що йдуть від громад. Тож це завжди вражає, коли місцеві громадяни можуть зібрати політичну силу, здатну “пересадити” ці інституції в свої райони. Шкільна реформа в Чикаго дала поштовх, переклавши питомі владні повноваження на батьків і вкорінену в громаді Місцеву Раду школи: це один із прикладів повернення відповідальності за розвиток громади місцевій інституції. Оскільки інтереси громади передбачають певну міру відповідальності за добробут інстптупії, то й інституція у відповідь стає по-новому підзвітною тпм самим інтересам громади. Успішні школи й здорові громади стають двома сторонами однієї монети, якщо лідери знаходять способи, як кожне з них може допомагати другому.
Оскільки ж інституція, наприклад, школа стає принаймні частково підзвітною лідерам громади, з’являється чимало можливостей для нових стосунків між школою і її оточенням. Частина розділу, присвячена школам, надасть приклади дедалі більшого числа способів, у які місцеві школи стають центрами мережі стосунків, що здатні рухати процес розбудови громади. Аналогічні можливості відкриваються й для інших місцевих відділень великих структур, таких як парки, бібліотеки тощо, якщо місцеві громади доводять своє право вважати пі організації складовими частинами району й знаходять способи певним чином контролювати їх.
Наступні частини розділу демонструють більш детально способи, в які шість дуже різних місцевих інституцій можуть бути знайдені й мобілізовані як ресурси розбудови громади. У кожному випадку пропонований шлях складається з чотирьох очевидних кроків:
Хоча кожна інституція вкладає свій унікальний набір ресурсів у справу розбудови громади. наведені прості кроки є загальними елементами успішної участі у процесі розвитку за рахунок внутрішніх ресурсів. Наступні частини розділу слід читати просто як вступ до можливостей. а зовсім не як вичерпний затверджений підсумок єдиного правильного шляху.
* – джерело: Джон П. Кретцманн, Джон Л.Макнайт “Розбудова громад за рахунок внутрішніх ресурсів. Шлях до відкриття й мобілізації ресурсів громади”, Київ, 2006 рік
Інститут розвитку внутрішніх ресурсів громади
Інститут вивчення політики
Північно-Західний університет
(переклад на українську мову – Оксана Іванюк та Сергій Іванюк, керівник проекту з перекладу та видання книги – Юрій Третяк, виконавчий директор асоціації агенцій регіонального розвитку України)
Українське видання здійснено за підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Міжнародного фонду “Відродження”.
Розміщення матеріалу дозволено Асоціацією агенцій регіонального розвитку України.
You must be logged in to post a comment Login